Z uwagi na finansowy charakter działalności bezpośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne jest ograniczony.
Z uwagi na finansowy charakter działalności (zobacz więcej) bezpośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne jest ograniczony. Inicjatywy podejmowane przez PZU mają dwojaki charakter: odpowiedzialnego zarządzania zasobami naturalnymi wewnątrz organizacji oraz budowania wrażliwości i świadomości ekologicznej wśród interesariuszy - pracowników, klientów, partnerów biznesowych, dostawców, przedstawicieli lokalnych społeczności. Na przykład PZU oferuje gwarancję ubezpieczeniową wykonania zobowiązań z tytułu usuwania i likwidacji negatywnych skutków oraz szkód w środowisku. Przedmiotem gwarancji jest zobowiązanie PZU do zapłaty określonej w gwarancji kwoty w przypadku, gdy podmiot na wniosek, którego została udzielona nie usunął negatywnych skutków w środowisku powstałych w wyniku prowadzonej działalności oraz nie zapłacił całości lub części wierzytelności wynikającej z kosztów poniesionych w związku z naprawieniem szkody w środowisku. Produkt ten mając charakter bodźca ekonomicznego wspiera proekologiczną działalność przedsiębiorstw, które prowadząc działalność gospodarczą są narażone na ponoszenie kosztów wynikających z konieczności przywrócenia środowiska do stanu pierwotnego.
Kryterium ekologii i ochrony środowiska w szczególności determinuje decyzje i działania Grupy PZU w obszarze administracji, logistyki i zarządzania nieruchomościami.
Kryterium ekologii i ochrony środowiska w szczególności determinuje decyzje i działania Grupy PZU w obszarze administracji, logistyki i zarządzania nieruchomościami. W obowiązującej polityce zakupowej PZU przyjął też wymóg obligatoryjnego umieszczania w umowach standardowych klauzul etycznych, społecznych i środowiskowych.
Wybrane inicjatywy z zakresu zarządzania obszarem środowiskowym:
- „rower zastępczy” – w ramach tej inicjatywy od 2012 roku PZU oferuje swoim klientom wybór między samochodem zastępczym, a rowerem, który otrzymują na własność, w przypadku kolizji w wyniku której ich pojazd musi zostać poddany naprawie. Celem tej nowatorskiej oferty jest propagowanie zdrowego trybu życia, ale także odzwierciedla dbałość firmy o środowisko;
- wprowadzenie do floty samochodowej pojazdów o napędzie hybrydowym – napęd spełnia najwyższe obowiązujące w Unii Europejskiej normy spalania EURO 5, a samochody przy właściwej technice jazdy spalają w mieście jedynie około 4 l/100km;
- ekonomiczne gospodarowanie zasobami i surowcami – ważną częścią tych działań jest jak najszersze wykorzystywanie elektronicznych nośników informacji i dążenie do ograniczenia zużycia papieru w działalności biznesowej. W ostatnich latach m.in. dzięki zastosowaniu nowych drukarek, które automatycznie drukują dwustronnie oraz wykorzystaniu nieaktualnych podkładów biurowych do wydruku biurowego udało się zmniejszyć zużycie papieru. Rezygnacja z gazet papierowych - 116 dzienników, 48 tygodników i dwutygodników, 79 miesięczników i 11 kwartalników - przyczyniła się do rocznej redukcji papieru o 13 ton. Z myślą o zmniejszeniu zużycia energii instalowane są energooszczędne źródła światła oraz energooszczędne piece grzewcze. Nacisk kładziony jest także na odpowiedzialne zarządzanie odpadami i dążenie do ich pełnego recyklingu;
- wybór siedziby back office z dbałością o aspekty ekologiczne – budynek Konstruktorska Business Center, w którym mieści się nowa siedziba back office PZU, jest zasilany w całości energią z odnawialnych źródeł oraz oferuje ponad 30 stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych. Budynek zaprojektowano ze szczególnym naciskiem na dbałość o środowisko naturalne – posiada certyfikat BREEAM. Kategorie oceniane w ramach certyfikatu to m.in.: jakość powietrza, zużycie energii i wody, niski poziom wytwarzanych odpadów, zastosowanie ekologicznych materiałów czy zapewnienie dobrych warunków pracy;
- działania edukacyjne prowadzone wśród pracowników – główne inicjatywy w tym zakresie to: akcje edukujące pracowników na temat ograniczania zużycia surowców, recyclingu, np. angażowanie pracowników do zbiórki telefonów komórkowych oraz kampanie na rzecz ochrony środowiska.